Co to jest chiptuning ?

W paru słowach. Jest to zmiana oprogramowania w komputerze sterującym pracą silnika tzw. ECU. Zmiany polegają na modyfikacji oprogramowania w pamięci sterownika a dokładnie map sterujących pracą silnika.

Co zyskam ?

W samochodach bez turbosprężarki wzrost mocy to średnio 6%. W samochodach z turbiną osiągi wzrastają o średnio 30%. Można osiągnąć większe przyrosty ale modernizacji musiały by ulec elementy mechaniczne samochodu. Przyrost mocy zależny jest od typu, modelu, rocznika i producenta samochodu.

Spalanie - zużycie paliwa.

Przy niezmiennym stylu jazdy spalanie zmniejsza się. Oczywiście jeśli "wciskamy" pedał gazu non stop do oporu efektu tego nie zobaczymy. Dla przykładu Suzuki Grand Vitara 1,9 DDIS po modyfikacji na 165 KM potrafi spalić nawet 2 litry oleju napędowego mniej.

Na czym polega chiptuning ?

W sterowniku zapisane są dane dzięki którym w zależności od wielu czynników np. temperatura, ciśnienie, obroty, wartość wciśniętego pedału gazu dobierane są odpowiednie parametry decydujące o zachowaniu się silnika w danej chwili. Dane te nazwane są mapami są przechowywane w pamięci sterownika. Odpowiednia modernizacja map pozwala na osiągnięcie lepszych parametrów naszego pojazdu.

Dlaczego producent sam tego nie zrobił ?

1. Producentów obowiązują normy spalania i emisji zanieczyszczeń. Samochody  mniej obciążone produkują mniej tych substancji przez co łatwiej jest w dzisiejszych czasach uzyskać odpowiednią homologację.

2. W Europie Zachodniej opłaty uzależnione są od mocy silnika.

3. Kiepskiej jakości paliwo, niedbałość o stan pojazdu, obniżanie jakości olejów itp. powoduje u producentów obawę przed klientem nie dbającym o samochód i tu konstruktor pozostawia specjalny zapas aby silnik nie działał na pełnym obciążeniu.

W efekcie zmiany oprogramowania ( chiptuning ) uzyskujemy poprawę dynamiki samochodu a przy niezmiennym stylu jazdy spadek zużycia paliwa.

O czym należy pamiętać w samochodzie ze zmodernizowanym oprogramowaniem.

1. Zmieniać olej nie później niż przewiduje to termin wymiany.

2. Wymieniać filtr powietrza zgodnie z zaleceniami.

3. Starać się tankować na stacjach o dobrej renomie oraz paliwa o dobrej klasie.

4. Po dynamicznej jeździe pamiętać o tym by od razu nie wyłączać silnika. Odczekać 1-3 minut na pracującym silniku na wolnych obrotach.

5. Nie obciążać zimnego silnika.

Wykonujemy modernizację w większości samochodów z silnikami diesla z turbosprężarką. Uzyskujemy potwierdzone przyrosty mocy na poziomie 30%.

SPRAWDŹ CO ZYSKASZ W SWOIM SAMOCHODZIE

 

 

PODANE PARAMETRY SĄ ORIENTACYJNE